Impresszum

Főszerkesztő:Kőszegi Dániel

kul-túra

Az ZACC Kulturális Műhely kul-túra blog magazinját olvashatod. Nemsokára tervezzük, hogy nyitunk a társadalomtudomány felé is. Addig is reméljük, hogy találsz számodra izgalmas kalandozást ezen a blogon. Alapítva:2007 november Üdvözlettel: Kőszegi Dániel főszerkesztő, a műhely alapítója Újságíró-szerkesztők: E-mail cím: artalomblog@vipmail.hu Mobil,sms:06306330558 Együttműködő partnerünk:www.klubhalo.hu,www.fenyhordozok.hu stompesara.spaces.live.com,retro.blog.hu,filmpont.hu Blog

Friss topikok

Linkblog

2007.12.09. 07:29 ezeregy

Filozófiai kitekintés

 

Van néhány mű a filozófiatörténetben, melynek az átlagosnál nagyobb relevanciája van, szinte minden korban és minden közegben érvényes, mert az elvontabb filozófiai problémák helyett olyan kérdésekkel foglalkozik, melyek mindenkit közelről érintenek, saját mindennapi életünkkel függenek össze.

 

Ilyen Søren Kierkegaard legelső műve, a Vagy-vagy. A könyv témája egy választás, pontosabban a választás, mely így vagy úgy mindannyiunk életében megjelenik. Két különböző életfelfogást ismerhetünk meg, melyeket a műben két szereplő képvisel. Két út jelenik meg előttünk, melyen az ember járhat, két mód, ahogyan élhetjük az életünket.

 

Az A-nak nevezett szereplő az esztétikai élet képviselője, melynek központi, vezérlő elve az élvezet keresése, ennek legmagasabb, kifinomult formája az a célkitűzés, melyet az esztéta így fogalmaz meg: „művészi módon kell élni”.  

Az egyik fontos cél az unalom elkerülése. Ennek érdekében intenzív módon kell keresnünk az élvezetet. Ennek legfontosabb eszköze a feledés művészete, melynek lényege: „Minden életmomentumnak csak annyi jelentősége lehet az ember számára, hogy bármelyik pillanatban, ha akarja, elfelejthesse; másrészt minden egyes életmomentumnak annyi jelentősége legyen az ember számára, hogy minden pillanatban emlékezhessen rá.”

Néhány dolog, amitől A óva inti az esztétikai életet kívánó egyént: házasság, barátság, hivatali foglalkozás.

 

B, vagyis Vilhelm törvényszéki tanácsos képviseli az etikai életszemléletet. Szilárd személyiséggel, saját élettörténettel bíró ember, aki felelősséget vállal tetteiért

Ami az etikai egyént az esztétikaitól elválasztja, az az önmaga választása. B ennek az aktusnak végrehajtására próbálja rábírni A-t, mert meggyőződése, hogy az ő etikai életszemlélete jobb, élhetőbb, mint az esztétikai, sőt: tulajdonképpen csak etikailag érdemes élni. Az esztétikai életmód ugyanis hosszú távon kétségbeeséshez vezet

B-nek A-ról adott leírásai megvilágítják a kettejük közti lényeges különbségeket. B a következőképpen jellemzi az esztétikai életet élő egyént: „átláttad mindennek a hiábavalóságát, de nem jutottál tovább. Néha elmerülsz ebben, és miközben egy-egy pillanatra átengeded magad az élvezetnek, egyszersmind azt is felveszed tudatodba, hogy mindez hiábavalóság. Így mindig kívül vagy önmagadon, vagyis a kétségbeesésben időzöl.” A gyűlöli a tevékenységet, hiányzik életéből a folytonosság, csupán szemléli az életet. Hiányzik belőle „az emlékezet lelki képessége” – vagyis a saját életében átélteknek az emlékezete. Nincs benne kitartás, „tevékenységeit” B „félórás munkák”-nak nevezi.

Az etikai módon élő egyén számára egész életének, s annak minden mozzanatának egyaránt jelentősége van. Ezek a mozzanatok pedig nem választhatók el egymástól, folytonosságban léteznek, történetet alkotnak. E történet során az individuum végig ugyanaz (önmaga) marad, illetve folyamatosan önmagává válik, cselekedetei révén megvalósítja önmagát.

 

A szerző kimerítően bemutatja mindkét életstádiumot, azok „előnyeit és hátrányait”, illetve azt is megtudhatjuk, hogyan juthatunk el A-ból B-be, vagyis az esztétikai stádiumból az etikaiba, az (öncélú) élvezettől önmagunkhoz…

 

 

Nina

 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://artalom.blog.hu/api/trackback/id/tr95257562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.